Valikko

IMG_5911_copy.jpg
> Matkailuyritys pitää Miia Merkun kiireisenä etenkin talvisin, mutta muutoin yrittäjän vuodenkierto seuraa tavallista poromiehen arkea.

Poro on se juttu

Porotilamatkailussa poron arvo ei synny herkkuna lautasella vaan asiakkaalle tarjottavana elämyksenä. Poroajeluita tarjoavan yrityksen toiminnassa eläinten hyvinvointi menee kaiken muun edelle.

IMG_5945.jpg> Kesän ja alkusyksyn ajoporot elävät tavallista poron elämää muun lauman mukana. Valmistautuminen uuteen ajokauteen alkaa marraskuussa.

Nitro, Musti ja Leevi työntävät turpaansa vuoron perään syliin tavoitellen herkkua omistajansa pärekorista. Toimittajan kameran räksähtelykään ei saa eläimiä säikähtämään.

– Porot ovat tottuneet vieraisiin. Talven aikana tilalla kävi noin 30 000 asiakasta, kertoo Arctic Reindeer -porotilan yrittäjä Miia Merkku jakaessaan jäkälää suojateilleen.

Ajoporojen kausi Rovaniemen napapiirillä on ohi, ja pian porot kirmaavat kesälaitumille liittyen tavallisten tuotantoporojen laumaan Pyhä-Kallion paliskunnan alueella kaupungin pohjoisosissa.

Napapiirillä sijaitsevan Arctic Reindeer -yrityksen aitauksessa on nyt alle kymmenen poroa, mutta vielä pari kuukautta sitten aitauksen eri osastoilla roukui 80 ajokasta.

– Meillä on kuusikymmentä omaa poroa ja loput alihankkijoilta. Kesällä aitauksessa pidetään edustamassa vain yhtä pian vasovaa vaadinta ja muutamaa ajokasta eurooppalaisia bussiryhmiä ilahduttamassa, Merkku kertoo.

Poromatkailun pariin jo nuorena

Kehotamme
asiakkaitamme
jättämään kiireen
ruuhkaisille
lentokentille.

Merkun ura poromatkailun parissa alkoi 90-luvun alussa, kun hänen poromiesisäänsä pyydettiin kouluttamaan poroja turistien ajeluttamiseen.

– Siitä kehittyi isälle vähitellen toinen ammatti. Olin vasta pikkutyttö, kun isä pyysi minuakin mukaan ja puhumaan asiakkaille muutaman sanan englantia. Halusin itsellenikin poroista ammatin ja huomasin, että sen pystyisi yhdistämään matkailuun. Niinpä lähdin opiskelemaan matkailualaa.

Merkku perusti Arctic Reindeer -ohjelmapalveluyrityksen yhdessä isänsä ja Arctic Safaris-yhtiön kanssa vuonna 2006, ja samana kesänä rakennettiin nykyiset toimitilat Rovaniemen Napapiirille. Isän jäätyä eläkkeelle muutama vuosi sitten Merkku jatkoi yrityksen omistajana yksin.

IMG_5981.jpg
> Ajoporon hyvinvoinnista huolehditaan muun muassa tavallista energiapitoisemmalla ravinnolla ja työvuorojen huolellisella suunnittelulla.

Lapin talvimatkailu on kasvanut viime vuosina rajusti, mikä on näkynyt myös Merkun porotilalla. Vaikka toiminta on laajentunut, on yrityksen perustuote – poroajelut – säilynyt ennallaan.

– Brittiasiakkaille suosituimpia ovat 200 metrin lyhyet poroajelut eli jengat. Heille riittää lyhyt istuminen reessä ja kuvat perhealbumiin. Aasialaiset puolestaan haluavat päästä itse ajamaan poroa puolen tunnin mittaiselle lenkille. Mieluummin myymme kuitenkin aikaa kuin kilometrejä ja kehotamme asiakkaitamme jättämään kiireen ruuhkaisille lentokentille, Merkku korostaa.

Eläimen hyvinvointi edellä

– Poro on lappilaiselle ja useille Lapissa käyneille tuttu mutta monelle ulkomaalaiselle täysin vieras eläin. Siksi sen viehätysvoima riittää jo itsessään monelle asiakkaalle, Merkku sanoo. Poro edellä mennään ohjelmatarjonnassa mutta myös yrityksen muussa toiminnassa.

– Työntekijät ja asiakkaat ovat meille tietysti tärkeitä, mutta poron hyvinvointi on kuitenkin kaikki kaikessa. Aitaus on pyhitetty porojen kodiksi, eikä sinne päästetä asiakkaita.

Porot pitää oppia
tuntemaan yksilöinä.

Ajoporon työ on raskasta, joten poroille tarjoillaan tavallista energiapitoisempaa ravintoa. Oma lukunsa on kahdeksankymmenpäisen ajokaslauman työvuorojen ja vapaapäivien suunnittelu, joka työllistää talvella yhden yrityksen viidestätoista työntekijästä lähes täysipäiväisesti.

– Porot on opittava tuntemaan yksilöllisesti. Siksi tarvitsemme oppaidemme joukkoon myös kokeneita poromiehiä, joiden silmä on harjaantunut seuraamaan porojen vointia.

TEKSTI JA KUVAT OLLI AUTONEN

Yhdistys edistää porotilamatkailua

POROMATKAILU on kasvanut Pohjois-Suomessa merkittävästi muun matkailun tavoin. Porotilamatkailu Ry:n varapuheenjohtaja Miia Merkku arvioi, että porotilamatkailussa liikkuu rahaa vuosittain 10–12 miljoonaa euroa.

– Matkailukäytössä poro on arvokkaampi kuin lihantuotannossa. Tällä hetkellä matkailuporoksi on rekisteröity 1 300 poroa, ja poromatkailutoiminta jakautuu koko poronhoitoalueelle, Merkku kertoo.

Viisitoista vuotta sitten perustettu Porotilamatkailu Ry auttaa poromiehiä porotilamatkailun käynnistämisessä ja tukee erityisesti toimintaansa aloittelevia porotiloja tarjoamalla koulutusta ja työkaluja matkailuyrityksen kehittämiseen, turvallisuussuunnitteluun sekä laadun parantamiseen.

Yhdistys huolehtii muun muassa vuoropuhelusta viranomaisten, matkanjärjestäjien ja muiden yhteistyötahojen kanssa sekä solmii suhteita uusiin yhteistyökumppaneihin. Yhdistyksen palveluita voivat hyödyntää myös jo pidempään alalla toimineet yritykset.

– Yhdistyksellä on aina leveämmät hartiat kuin yksittäisillä yrittäjillä. Autamme uusia toimijoita, jotta jokaisen yrityksen ei tarvitsisi keksiä pyörää uudelleen, Merkku sanoo.

Porotilamatkailu monipuolistaa erityisesti pienten kylien elinkeinorakennetta, lisää matkailualan työpaikkoja ja kohentaa porotalouden kannattavuutta. Lisäksi se avaa uusia mahdollisuuksia paikallisille nuorille, jotka haluavat jatkaa sukupolvien mittaista perinnettä.