Valikko

bbbVRTranspoint_raakapuukuljetukset_pohjoinen_kuvaaja_Juho_Kuva.jpg

Lisää tehoa ympäristöystävällisiin junakuljetuksiin

Metsähallituksen puusta noin kolmannes kuljetetaan rautateitä pitkin. Lapissa rautatiekuljetusten osuus on peräti 45 prosenttia. Junakuljetukset ovat ympäristön kannalta hyvä vaihtoehto, minkä vuoksi niiden tehostamista mietitään nyt yhdessä yhteistyökumppanien kanssa.

– Pyrimme kehittämään puukuljetuksia ilmastokestävämmiksi ja taloudellisemmiksi. Rautatiekuljetukset ovat varsinkin pitkillä kuljetusmatkoilla kaikin puolin hyvä vaihtoehto, joten haluamme panostaa niiden kehittämiseen yhdessä yhteistyökumppanien kanssa, Metsähallituksen asiakkuusjohtaja Heikki Kääriäinen kertoo.

VR on ottanut pohjoisen rataosuuksilla käyttöön uusia ja entistä tehokkaampia Vectron- sähkövetureita. Suuremman vetokyvyn avulla junan kokoa voidaan kasvattaa arviolta noin 30 prosenttia. Se lisää kuljetuskapasiteettia ja vähentää samalla ilmastopäästöjä.

– Voimme kuljettaa enemmän tavaraa samalla junamäärällä tai ajaa vähemmän junia saman puumäärän kuljettamiseksi. Uusien veturien ansiosta entistä suurempi osa tavaraliikenteestä voidaan hoitaa ympäristöystävällisellä ja energiatehokkaalla sähkövedolla, VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

Vectronit on otettu käyttöön puukuljetuksissa ensin Patokangas–Kemi-rataosuudella. Vectron vetää perässään 27 raakapuuvaunua, mikä on viisi vaunua enemmän kuin aiemmin kyseisen rataosan raakapuukuljetuksissa on ollut.

– Junien pituuden lisääminen on yksi kehitysaskel junakuljetusten tehostamisessa. Vielä isompi kehitysharppaus saataisiin, jos puukuljetuksissa voitaisiin ottaa käyttöön entistä isompia vaunuja ja hyödyntää myös kahta veturia, Metsähallituksen kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen pohtii.

Suomessa teräksen ja rikasteiden kuljetuksessa on yleisesti käytössä veturien pariveto, jolloin junien painot ovat 5 000–6 000 tonnia. Parivedon lisäksi suuren hyötykuorman vaunujen käyttö puukuljetuksissa toisi vielä lisää tehoa junakuljetuksiin.

– Tällä hetkellä raakapuuvaunuissa käytettävät ruuvikytkimet rajoittavat junapainoja. Ne pitäisi vaihtaa samanlaisiin vahvoihin automaattikytkimiin, joita käytetään teräksen ja rikasteiden kuljetusvaunuissa. Ratainfran esteettömyys pitäisi varmistaa etukäteen koeajoilla, minkä jälkeen sopiville rataosuuksille voitaisiin myöntää luvat suurkuormaulottumavaunujen käyttöön, Siekkinen painottaa.

Teksti Sari Hiltunen • KUVA JUHO KUVA