Valikko

Allas_Sea_Pool_035.jpg
> Helsingin Katajanokalla sijaitseva Allas Sea Pool on hyvä esimerkki taidokkaasta puurakentamisesta. KUVA SIPARILA OY

Siparila kasvoi paikallisesta toimijasta kansainväliseksi yhtiöksi

Ulko- ja sisäverhouspaneeleistaan tunnettu Siparila uskoo vahvaan tuotekehitykseen ja panostaa henkilöstönsä hyvinvointiin.

Kun diplomi-insinööri Juha Sojakka vuonna 2003 teki kaupat Vaajakoskella sijaitsevan Keski- Suomen Puukympit Oy:n höyläämöstä, harva uskoi yrityksen menestykseen. Höyläämö oli tehnyt tappiota, ja sen laitekanta oli vanhaa. Puupaneelit eivät liioin olleet muodikkaita, sillä suomalaiset suosivat sisustuksessa maaleja ja tapetteja.

Sojakka kuitenkin uskoi liikeideaansa. Yritys nimettiin Sojakan isoisän, Hilmer Sojakan, kotikylän mukaan Siparilaksi – kunnianosoituksena isoisän ja kyläläisten puusepäntaidoille.

Sojakka_ja_Vire-paneeli2_ok.jpg
> Tämä oksattomasta männystä valmistettu VIRE-sisustuspaneeli on suunniteltu yhdessä Ristomatti Ratian kanssa, Siparila Oy:n toimitusjohtaja Juha Sojakka kertoo.
KUVA MARIA LATOKARTANO

Jatkuvaa tuotekehitystä

Siparilassa on aina uskottu tuotekehitykseen. Vuonna 2005 yritys toi markkinoille ensimmäisen, erityisesti sauna- ja pesutilojen panelointiin soveltuvan puupaneelin. Paneelin erikoisuus oli uusi, hengittävä pintakäsittelymenetelmä, jonka Siparila kehitti yhdessä maalinvalmistaja Teknoksen kanssa.

Kolme vuotta myöhemmin syntyi TOP-COAT-ulkoverhouspaneeli – piilonaulattava, kahteen kertaan pintamaalattu ulkoverhouspaneeli, jota ei työmaalla tarvitse pintakäsitellä enää asennuksen jälkeen.

Vuonna 2014 yritys esitteli liimalla kiinnitettävät PALA-sisustuspaneelit ja vuonna 2017 leveät PLATTA-julkisivulevyt, joilla rakennusten verhoilu on aiempaa helpompaa ja kustannustehokkaampaa.

– Pyrimme jatkuvasti kehittämään asiakkaalle helpompia tuotteita. Meillä ei ole erillistä tuotekehitysosastoa, vaan koko henkilöstö osallistuu kehitystyöhön. Vuosittain meillä on käynnissä pari, kolme projektia, joista osa jalostuu uusiksi tuotteiksi, Sojakka kertoo.

Työntekijät voimavara

Vajaassa parissakymmenessä vuodessa Siparila on kasvanut 20 henkeä työllistävästä paikallisesta toimijasta 110 henkeä työllistäväksi kansainväliseksi yritykseksi. Vaajakosken lisäksi yrityksellä on tuotantoa Myllykoskella, Parkanossa ja Kajaanissa.

Mekaaninen puunjalostus ei ole nuorten silmissä kaikkein vetovoimaisin ala. Sojakka myöntää, että ala hyötyisi imagon nostatuksesta, mutta iloitsee siitä, että Siparilaan on saatu rekrytoitua ammattitaitoista työvoimaa.

AN32388-9-Mika-Huisman.jpg
> Suomen luontokeskus Haltia on edustava puurakentamisen taidonnäyte. Sen julkisivuissa on käytetty Siparilan valmiiksi maalattua ulkoverhouspaneelia.
KUVA MIKA HUISMAN

Työntekijöiden työtyytyväisyyteen suhtaudutaan yhtiössä vakavasti. Esimerkkinä tästä on Siparilan vuonna 2009 toteuttama työtapojen uudistus, jonka myötä työntekijöiden vaikuttamismahdollisuuksia parannettiin ja henkilöstö otettiin mukaan kehittämään yrityskulttuuria.

– Henkilöstömme on hyvin motivoitunutta ja itseohjautuvaa. Meillä ei esimerkiksi ole tuotannossa lainkaan esimiehiä, vaan henkilöstö tekee ratkaisut itsenäisesti.

Puukuokka jäi mieleen

Vuosien mittaan Siparila on tehnyt rohkeita aluevaltauksia esimerkiksi terassikalusteiden valmistamisen ja puurakentamisen suuntaan.

Terassikalusteista yhtiö on sittemmin luopunut terassilautojen valmistusta lukuun ottamatta. Rakentamisessa yksi mieleenpainuvimmista projekteista on ollut Jyväskylän Kuokkalaan valmistunut Puukuokka, johon Siparila toimitti – ja lopulta myös asensi – palosuojatut ulkoverhouspaneelit.

– Kun olimme asentaneet ensimmäisen vaiheen paneelit, rakennuttajat rohkaistuivat ja tekivät toisen ja kolmannen vaiheen asennukset itse, Sojakka naurahtaa.

"Kiinnostus pohjoismaista puutavaraa kohtaan on
suurempaa kuin koskaan."

Tapaus kuvaa hyvin Siparilan henkeä: vaikka yrityksen perusidea on tuotteiden valmistus, ei asennus, yhtiössä ei arkailla kääriä hihoja tilanteen niin vaatiessa.

– Puurakentamisen muutos edellyttää sitä, että isot rakennusliikkeet saadaan innostumaan puusta. Jotta saamme vauhditettua muutosta, meidän pitää pystyä tarvittaessa tarjoamaan osatoimituksia.

Tavoitteena kansainvälistyminen

Vuosittain Siparila käyttää noin 80 000 kuutiometriä sahatavaraa. Sojakan mukaan suomalainen puu tunnetaan maailmalla laadustaan, ja esimerkiksi Siparlan TOPCOAT-ulkoverhouspaneelit saavuttivat Pohjois-Amerikan markkinoilta nopeasti jalansijan. Ponnisteluitta se ei silti käynyt.

– Oli yllätys, miten voimakasta markkinointia tuotteen myynti Pohjois-Amerikassa edellyttää. Käytännössä tuotteen on löydyttävä Googlen ensimmäiseltä sivulta.

Lokakuussa 2019 Siparila yhdisti liiketoimintansa virolaisen Thermory AS:n kanssa. Thermory valmistaa lämpökäsiteltyjä massiivipuulaattoja ja -terasseja, vuorilautoja sekä saunamateriaaleja. Sojakan mukaan yhteistyö mahdollistaa Siparilalle aiempaa nopeamman kansainvälisen kasvun.

– Kiinnostus pohjoismaista puutavaraa kohtaan on suurempaa kuin koskaan. Yhdessä pystymme tarjoamaan vastuullisia ja kestäviä ratkaisuja rakentamiseen kansainvälisille markkinoille.

TEKSTI MARIA LATOKARTANO

Siparila Oy

Perustettu: 2003
Toimitusjohtaja: Juha Sojakka
Liikevaihto: 33,3 miljoonaa euroa (2019)
Tuotteita: Siparila valmistaa muun muassa sisustuksessa ja ulkoverhouksessa käytettäviä puupaneeleita, saunapaneeleita ja terassilautaa.
Yrityksen tuotteita on käytetty muun muassa seuraavissa kohteissa:
Allas Sea Pool, Helsinki
Puukuokka, 8-kerroksinen puukerrostalo, Jyväskylä
Bomba-hotelli, Nurmes
Suomen luontokeskus Haltia, Nuuksio
Olympiastadion, Helsinki