Valikko

Eurot ja ekologisuus ohjaavat puukuljetusten kehittämistä

Metsähallitus Metsätalous Oy on jo usean vuoden ajan kehittänyt puukuljetuksia entistä kustannustehokkaampaan ja ekologisempaan suuntaan. Isoista autoista on saatu hyviä kokemuksia, ja nyt säästöjä haetaan hiilijalanjälkeä pienentävistä meno-paluukuljetuksista.


> Kuljetusliike Ilmari Lehtosen trukit lastaavat Ivalon terminaalissa Metsähallituksen puuta paluumatkalle kohti Rovaniemeä

Puuta on perinteisesti kuljetettu siihen tarkoitukseen varustetuilla puutavara-autoilla. Kuljetusliike Ilmari Lehtonen Oy:n kehittämän lastausmenetelmän sekä kokoon taitettavien pankkojen ansiosta kappaletavaraa kuljettava auto soveltuu nyt myös puukuormien kuljettamiseen.

Kuljetusliikkeen rekat kuljettivat aikaisemmin tavaraa Rovaniemeltä Ivaloon ja palasivat tyhjinä takaisin. Nyt rekkoihin lastataan paluumatkalle Metsähallituksen puukuorma.

– Meno-paluukuljetusten kehittämistä on mietitty jo pitkään. Ongelmana on ollut, kuinka lastata umpinaiset kopit puukuormalla tehokkaasti ja mahdollisimman täyteen, kertoo Metsähallitus Metsätalous Oy:n kehittämisasiantuntija Ari Siekkinen.

Muutaman kuukauden testausten jälkeen Kuljetusliike Ilmari Lehtosen trukit lastaavat Ivalon terminaalissa paluumatkalle kolme puutavaranippua, jotka on sidottu pankkoihin. Rovaniemeltä kokoontaitettavat pankot kuljetetaan tavaralastin mukana takaisin Ivaloon.

– Järjestely on herättänyt runsaasti kiinnostusta, sillä se tuo kustannussäästöjä, vähentää tyhjänä kulkevien rekkojen määrää ja pienentää hiilijalanjälkeä, Siekkinen kertoo.

Meno-paluukuljetukset ovat uusin esimerkki puutavaran autokuljetukseen liittyvistä kehittämishankkeista, joiden avulla Metsähallitus etsii kustannussäästöjä sekä ympäristöystävällisempiä toimintatapoja.

– Metsähallituksella on keskimääräistä pidemmät kaukokuljetusmatkat, joten haluamme olla eturintamassa kehittämässä euroja ja luontoa säästäviä kuljetusratkaisuja yhdessä kuljetusyrittäjien kanssa, Metsätalous Oy:n asiakkuusjohtaja Heikki Kääriäinen sanoo.

"84-tonnin pikkujätistä toivotaan tulevaisuuden työjuhtaa."

HCT-autojen vaikutuksia seurataan

Kehittämishankkeista eniten julkisuutta on saanut 104 tonnin jättirekka, joka aloitti liikennöinnin kokeiluluvalla keväällä Ivalon ja Rovaniemen välisellä asfalttitiellä. Puut kuljetetaan metsästä Ivalossa sijaitsevaan terminaaliin tavallisilla puutavara-autoilla, joista ne lastataan jättirekan kyytiin.

– Jättirekka soveltuu hyville isoille teille ja pitkille välimatkoille. Laajempia käyttömahdollisuuksia odotetaan 84-tonnin pikkujätille, josta toivotaan tulevaisuuden työjuhtaa. Pikkujätti kuljettaa puut ilman välilastauksia metsäautotien varresta aina toimituspaikalle asti, kertoo Siekkinen.

Ensimmäiset kokeiluluvat QTeamin 84-tonnisille puutavara-autoille myönnettiin määrätyille reiteille Lappiin, ja syksyllä kokeilu laajenee Kainuuseen.


> Yrittäjä Pentti Karvosen 10-akselinen ajoneuvoyhdistelmä on mukana 84-tonnisten puutavara-autojen käyttökokeilussa.

Liikenneturvallisuusvirasto Trafi edellytti kokeilulupia myöntäessään, että näiden High Capacity Transport- eli HCT-autojen vaikutuksia muun muassa liikenneturvallisuuteen, päästöihin ja tierasitukseen seurataan. Ensimmäisiä tuloksia, joissa HCT-autoja on verrattu suurimpiin asetusten mukaisiin eli 76-tonnisiin autoihin, esiteltiin Metsähallituksen syyskuussa järjestämässä seminaarissa.

Ensimmäiset tulokset lupaavia

Alustavien tulosten mukaan jättirekka ja 84-tonnin pikkujätti ovat täyttäneet niihin kohdistuneet odotukset sekä kuljetustaloudellisesti että käytettävyydeltään.

Molemmat autot ovat osoittautuneet varsinkin kuormattuina hyvin vakaiksi, eikä niillä ole havaittu olleen vaikutusta muuhun liikennekäyttäytymiseen tai -turvallisuuteen. Jättirekan jarrutusmatka kuormattuna on hieman tavallista pitempi, mutta esimerkiksi ohitusajoissa ei ole havaittu eroja, vaikka rekka on normaalia hieman pidempi. Myös polttoainekulutus on kuljetettua tonnia kohden 7–13 prosenttia pienempi kuin 76-tonnisissa autoissa.

– Jättirekka on nyt ajanut yli 430 puukuormaa Ivalosta Rovaniemelle. Jos sama puumäärä olisi kuljetettu tavallisilla 76-tonnisilla puutavara-autoilla, olisi Ivalon ja Rovaniemen välillä pitänyt tehdä yli 200 edestakaista reissua enemmän, Siekkinen kertoo.

– Tästä on hyvä jatkaa ja syventää tutkimustuloksia, Siekkinen pohtii.

Teksti: Sari Hiltunen
Kuva: Juri Laurila