Metsähallitus kirkasti brändinsä – kärkenä vastuullisuus

Terhi Koipijärvi
Kuva Mikael Ahlfors

Brändi on organisaation arvokkaimpia omaisuuseriä. Se rakentaa luottamusta ja luo pitkäaikaisen suhteen asiakkaiden, henkilöstön ja sidosryhmien kanssa. Brändit yhdistetään usein kuluttajatuotteisiin, mutta myös erilaiset palvelut ja toimijat esimerkiksi julkisella sektorilla tarvitsevat brändejä.

Metsähallituksessa brändin uudistaminen otettiin vakavasti. Koska jokainen metsähallituslainen muokkaa brändiä sekä työ- että vapaa-aikanaan, rakensimme brändiä sekä johdon että henkilöstön kanssa.

Uudistuva strategiamme pohjautuu brändityössä määriteltyyn tarkoitukseemme, joka on luonnon arvon ja yhteisen varallisuuden vastuullinen kehittäminen yli sukupolvien. Tarkoitus ei ole meille pelkkä slogan, vaan se kertoo vastauksen strategiseen kysymykseen, miksi Metsähallitus on olemassa. Olemassaolon oikeutus ansaitaan, kun toimimme kuten lupaamme.

Brändityössä uudistettiin Metsähallituksen tunnus ja graafinen ilme tukemaan uudistuvaa Metsähallitusta. Uudistuksen tavoitteena oli asiakaslähtöisyys, vastuullisuus ja innostavuus. Uusilla Metsä.fi-verkkosivuillamme korostuvat helppo käytettävyys ja saavutettavuus, ja sivut palvelevat suomen, ruotsin, saamen ja englannin kielillä. Kruunun metsistä muistuttava kruunu on esiintynyt lähes kaikissa Metsähallituksen tunnuksissa läpi vuosikymmenien. Uusi Metsähallitustunnus kytkeytyy tähän mielenkiintoiseen historiaan mutta ilmentää samalla modernin Metsähallituksen toiminnan laajuutta ottamalla huomioon maat ja vedet, ihmisen ja luonnon, toiminnan ja sen vaikutukset.

Tarkastelemme tavoitteitamme
ylisukupolvisesti ja globaalisti.

Metsähallituksen yhteisessä brändityössä tunnistettiin kehittämiskohteita. Metsähallituslaiset haluavat jatkossa tehdä avoimempaa ja tiiviimpää yhteistyötä niin sisäisesti kuin eri sidosryhmienkin kanssa. Haluamme tarkastella tavoitteitamme ylisukupolvisesti ja globaalisti, sillä yhdessä kumppaneidemme kanssa voimme toimillamme vaikuttaa sekä kansallisten että maailmanlaajuisten suurten haasteiden ratkaisemiseen.

Tikkurilassa 15.9.2020
Terhi Koipijärvi
Viestintäjohtaja

JAA ARTIKKELI: